تکنیک درمانی جدید برای درمان طیف وسیعی از بیماریها

 12- دسامبر 2013- گروهی از محققین دانشگاه Oregonتکنیک جدید و تحول آفرینی را برای درمان طیف وسیعی از بیماریها در انسان- از فیبروز کیستیک تا آب مروارید، آلزایمر و دیابت – ابداع کرده اند.

 آنها از این تکنیک برای درمان موشهای مبتلا به این بیماریها  استفاده کردند. بیماریهای ذکر شده به دلیل اشتباه در تاخوردگی پروتئین ها بوجود می آید("misfolded" protein molecules). تا خوردگی ناصحیح مولکولهای پروتئینی به دلیل جهش ژنی اتفاق می افتد، پروتئین ها برای داشتن عملکرد صحیح باید تاخوردگی صحیح وساختار خاصی داشته  باشند و چنانچه بطور غیر صحیح تاخوردگی یابند از مسیر اصلی خود در سلول خارج شده و  بطور طبیعی عمل نکرده موجب بروز بیماری می شوند.

گروه تحقیقاتی OHSUروشی را  کشف کرد که با استفاده از مولکولهای  کوچکی که وارد سلول می شوند می توانند پروتئین هایmisfoldشده را تعمیر کرده و به پروتئین اجازه می دهد به مکان صحیح خود حرکت کرده  وعملکرد  طبیعی خود را مجدداً بدست آورد.

نتایج این تحقیق در مجله ی theProceedings of the National Academy of Sciencesبصورت آنلاین منتشر خواهد شد. این کار به مدت 13 سال توسط گروهی از محققین  انجام شد. پرفسور connسرپرست این تحقیقات و گروهش فرآیندی را در موش کامل کردند که بیماری که سبب ناباروری جنس نر می شد را درمان می کند.مشابه این بیماری در انسان نیز وجود دارد و پرفسور Connمعتقد است چنین مفهومی می تواند این بیماری را در انسان نیز درمان کند.

پرفسور Connمی گوید: این فرصت بزرگی برای درمان بسیاری از بیماریهای مرتبط با پروتئین های میس فولد است. توانایی این داروها  که فارماکوپرونها نام گذاری شده اند- پروتئین های با تاخوردگی ناصحیح را نجات می دهد و آنها را به وضعیت طبیعی شان برمی گرداند، این داروها در آینده  می توانند طیف وسیعی از بیماریها را درمان کنند. داروهایی که از طریق تنظیم ترافیک مولکولها در داخل سلول عمل می کنند راه کاملاً جدیدی از تفکر برای درمان بیماریها است.

پروتئین ها باید در اشکال سه بعدی بروش صحیح تاخوردگی و پیچش یابند تا  بتوانند در داخل سلول وظیفه ی خود را ایفا کنند. قبل از کشف های جدید اخیر درباره ی پروتئین های میس فولد، دانشمندان بر این باوربودند که پروتئین هایی که غیر فعال شده اند به طور ذاتی غیر کارا هستند. اما با تحقیقات پرفسور Connو همکارانش  مشخص گردید که پروتئین های misfoldedتوسط سیستم کنترل کیفی سلول از  مسیر و محل عمل خود در داخل سلول خارج می شوند و تنها به دلیل قرار نگرفتن در محل خود نمی توانند کارشان را انجام دهند. فارماکوپرون ها می توانند پروتئین های misfoldedرا تعمیر کنند و بنابراین به آنها مجدداً قابلیت عملکرد شان را برگرداند.

 دانشمندان درسالهای اخیر این فرآیند را در سلول در زیر میکروسکوپ مشاهده کردند. این تحقیق برای اولین  بار این فرآیند را در یک  حیوان آزمایشگاهی زنده نشان داد.

پرفسور Connمی گوید: این یافته ها اهمیت و ارزش حیوانات آزمایشگاهی را در تشخیص درمانهای جدید برای بیماریهای انسانی نشان می دهد. دکتر Connمی گوید: ما انتظار داریم نتایج این تحقیقات  مسیر کارخانجات داروسازی را برای  یافتن دارو تغییر دهد زیرا فرآیندهای غربالگری کنونی سبب حذف بسیاری از داروهای فارماکوپرون می شود. طیف وسیعی از بیماریها به دلیل تجمع پروتئینهای misfoldedایجاد می شود. از میان این بیماریها  می توان به بیماریهای تخریب کننده ی عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون و انواع خاصی از دیابت  و آب مروارید ارثی و کیستیک فیبروز اشاره کرد. دکتر Connمی گوید: قدم بعدی این  تحقیقات، کارآزمایی های بالینی با استفاده از چنین تکنیکی بروی انسان است.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/269965.php

مترجم: ماندانا فرخی نیا